bya white

 Blog & Nieuws

Goede voornemens en de gebreken van het denken

Artikel geschreven voor De Nieuwe Yoga School – januari 2020 –  

Op 1 januari nam ik deel aan de klank meditatie bij De Nieuwe Yogaschool. Heel terecht werd tijdens deze bijeenkomst gezegd dat deze dag op zich geen speciale dag was. Je hoeft niet te wachten op een nieuwjaarsdag om het roer om te gooien en het allemaal heel anders aan te pakken. Als je niet teveel ophangt aan de eerste dag van het nieuwe jaar, dan kun je in feite elke dag beslissen dat je jouw leven anders wilt inrichten. Wel zo bevrijdend. En eigenlijk zitten we ook niet vast aan ‘een dag’.

Heb je een goed voornemen? Verander jouw goede voornemen in een ‘goed besluit’ en het is in principe nu meteen gelukt. We leven uitsluitend in het nu. Je kunt niet terug naar het verleden en de toekomst heeft nog niet plaatsgevonden. ‘Nu’ is het enige dat er is. Maar we zijn ons daar niet altijd van bewust.

 

 

 

Je herkent het misschien wel. Je ligt ontspannen in savasana op de mat en dan komen daar de gedachten. Wat hij toen zei en hoe jij daarop reageerde, en dat terwijl jij zus had willen zeggen en het zo en zo had moeten lopen. Herinneringen uit het (recente) verleden gaan geregeld met onze aandacht aan de haal. Of we projecteren ze op de toekomst en worden in beslag genomen door af te handelen to-do lijstjes, uit te werken opdrachten en zo meer. 

Herinneringen en projecties zijn beide dagdromen die ons ervan weerhouden om aanwezig te zijn in het hier en nu. Maar, of we ons ervan bewust zijn of niet: ons hele leven ontvouwt zich moeiteloos in de oneindige versheid van ‘dit moment’.

“Woorden doordrenkt van diepe wijsheid, voor wie ze grijpen.” 

 De Indiase Wijze Papaji (H.W.L. Poonja) heeft ‘dit’ ooit zo duidelijk heeft omschreven. Een uitsnede:

“Jij bent dit moment. Introduceer jezelf aan ‘dit’ om voorgoed vrij te zijn. Dit moment is altijd ‘dit moment’. Het zal niet veranderen. Het beste gebruik van dit moment is erin verdrinken. Wees stil. Je bent aan de binnenkant van de binnenkant. Verblijf nergens en doe geen moeite. Het concept van ‘inspanning en oefening’ is gebondenheid.”*

Woorden doordrenkt van diepe wijsheid, voor wie ze grijpen. Volgens de yogafilosofie van Patanjali moeten we eerst vat kunnen krijgen op de bewegingen van het denken, voordat we daadwerkelijk in gelukzaligheid kunnen verblijven.

Gebreken van het denken

In de yoga sutra’s beschrijft Patanjali negen gebreken in het denken, waardoor belemmerende overtuigingen ontstaan: Ziekte, loomheid, twijfel, onzorgvuldigheid, luiheid, wereldgezindheid, waan, falen om een staat van bewustzijn vast te houden en instabiliteit.** Vaak zonder dat we het doorhebben, staan deze belemmeringen in het denken ons in de weg wanneer we voor iets nieuws willen kiezen of onszelf ergens van willen ontdoen. Je eindelijk inschrijven voor dat interessante yogaretreat in Rishikesh, een eigen bedrijf beginnen of een tijdje geen koffie meer drinken. Het kan van alles zijn. Je wilt ervoor gaan maar iets houdt je tegen.

“Je wilt ervoor gaan maar iets houdt je tegen.” 

Ontwortelen

Heb jij terugkerende gedachten jou een negatieve zelfbevestiging geven? Een subtiel stemmetje dat tegen je zegt dat het toch niet zal lukken wanneer je voor een verandering wilt gaan? ‘Ik vind nooit een geliefde die bij mij past/betere baan/goed huis.’ Of: ‘Ik heb daar nooit genoeg puf/geduld/geld voor.’

Het zijn belemmerende overtuigingen die je niet nodig hebt. Je kunt jezelf hiervan bevrijden door ze op te sporen en te herkennen. 

“Het doel van dit alles is meer vrijheid en geluk.” 

Oefening:

Vind een mooi schrift en schrijf hierin op wat voor jou onbereikbare hartenwensen zijn. Ze kunnen klein of groot zijn. Schrijf daarna op waarom ze onbereikbaar zijn volgens jou. Wat vertel jij jezelf? Schrijf alle redenen op. Zo leg je bloot welke belemmerende overtuigingen je hebt.

Als je hiermee klaar bent, onderzoek dan bij jezelf of de redenen wel terecht zijn. Waarom zijn ze specifiek naar jou toegekomen? Schrijf ook dit op. Hierna kun je ze ‘ordenen’.

Welke oorzaken hebben jouw redenen? Komen ze voort uit onwetendheid? Angst om iets of iemand kwijt te raken? Moeten dingen blijven zoals ze zijn? Is het boosheid? Of ben je wellicht bang voor een lijdensweg? Zo creëer je meer inzicht in je overtuigingen en kun je beter beoordelen of ze terecht zijn of wellicht gebaseerd zijn op een illusie. Het doel van dit alles is meer vrijheid en geluk. En dat wens ik jou van harte toe!

Veel liefde!

*  Bron: @satya_katiza – instagram
** Bron: Yoga Sutra’s van Patanjali

Auteur:

Emily Mulder geeft les in yoga en meditatie (raja yoga, hatha yin fusion) aan professionals, aan huis
en bij yogastudio’s in Amsterdam. Hiernaast is zij co-founder van de online chakra test: buddhi.app

Natuurlijk ademhalen doe je zo!

Artikel geschreven voor De Nieuwe Yoga School – november 2019 –  

Is er zoiets als onnatuurlijk ademen? Het verrassende antwoord hierop is: ja. Een gezonde manier van ademhalen is niet vanzelfsprekend. Een schoonheidsideaal van een platte, afgetrainde buik is één van de grote boosdoeners daarvan. Geen lichaam is hetzelfde, maar toch willen de meeste mensen een ‘laagje spek’ op het abdomen het liefst verbloemen.

Werd jou vroeger geleerd dat je de buik moest inhouden om er slanker of mooier uit te zien? Lange tijd werd gedacht dat het zou zorgen voor strakke buikspieren. Deze overtuiging heeft vele generaties een onnatuurlijke manier van ademhalen aangeleerd. En dat is zonde omdat je buik inhouden ongunstige effecten heeft op je lichaam.

Ademhalen beïnvloedt alle lichaamsfuncties: de ademhaling zelf, circulatie (hartslag en bloeddruk), je temperatuur en natuurlijk ook: je bewustzijn. Als je adem oppervlakkig is en je te kort uitademt, dan kan je bloed niet voldoende vanuit de aderen terugstromen naar je hart. De bloedsomloop kan je bloed hierdoor niet optimaal verversen. Hiernaast creëren een verkeerde ademhaling en een ingehouden buik onnodige druk op onder andere je bekkenbodemspieren, je transverse abdomens, je multificus en je middenrif. Oftewel: je inner core. Ook kun je klachten krijgen zoals benauwdheid, tintelende vingers, duizeligheid en druk op de borst doordat je oppervlakkig ademhaalt.

“Geen lichaam is hetzelfde, maar toch willen de meeste mensen een ‘laagje spek’ op het abdomen het liefst verbloemen.” 

Adem en pranayama

De yogi’s besteden op hun pad naar verlichting ook veel aandacht aan adembeheersing, of pranayama. In de yoga sutra’s beschrijft Patanjali dat ‘prana’ de kracht is die jou doet ademhalen. “Het is de verbindende schakel tussen materie en energie enerzijds, en bewustzijn en het denkvermogen anderzijds. Het bewustzijn dat zich in het denkvermogen uitdrukt, kan niet met materie in contact komen en daardoorheen functioneren zonder de bemiddelende aanwezigheid van prana.”*

Het betekent dat wat jouw lichaam, ademstelsel en bewustzijn van (nieuwe) energie voorziet een mengeling is van grove en subtiele energie dat wordt aangestuurd door prana.

Wanneer je merkt dat je een beetje laag in je energie zit, is het dus een goed idee om je prana-huishouding te verversen. Naast je asana practice, zou je de ‘Nadi Sodhana Pranayama’ kunnen toepassen. Als je al enige tijd aan yoga doet, heb je deze pranayama vast al eens gedaan. Je sluit om en om een neusgat af terwijl je uit- en inademt. Ongeveer negen keer aan elke kant. Nadi Sodhana Pranayama verschoont de nadi’s, waardoor de prana weer door het hele lichaam kan stromen. Regelmatige beoefening helpt je om mentale- en fysieke ongedurigheid te laten verdwijnen.

“Hoewel prana niet hetzelfde is als de adem, bestaat er een innig verband tussen de twee. Door manipulatie van de ademhaling zijn we in staat onze prana-stromen te beïnvloeden.”*

Je adem reageert op wat er gebeurt in je leven

Ervaar je stress in je leven? Je adem zal hierop reageren. Stress is de nummer één oorzaak van een verstoorde ademhaling. Ga maar eens bij jezelf na. Als je gespannen bent, zucht je vaak. Schrik je ergens van of moet je je hoofd ergens bij houden? Dan hou je onbewust de adem in. Bij langdurige stress kan je ademcentrum ontregelt raken en uitmonden in een te laag koolzuurgehalte in je bloed. Dit kan een cyclus in werking zetten waarbij hyperventilatie en psychische- en lichamelijke klachten elkaar afwisselen.

“Stress is de nummer één oorzaak van een verstoorde ademhaling.”

Stress is ook niet zo goed voor je hart. Onder invloed van het stress hormoon cortisol gaat je hart sneller kloppen en ga je sneller ademhalen. Als je je in een levensbedreigende situatie bevindt, is het heel fijn dat je hart in actie komt door dit hormoon. Je wordt alert en rent hard weg om jezelf in veiligheid te brengen. Maar gaat je hart geregeld sneller kloppen omdat je druk ervaart van buitenaf, bijvoorbeeld op je werk, dan pleegt het stofje cortisol roofbouw.

Gelukkig kun je de aanmaak van stresshormonen terugdringen met: natuurlijk ademhalen. Er wordt gezegd dat je lichamelijke stress met 40% kunt verlagen door slechts vier keer ontspannen te ademen. In een kleine minuut is het mogelijk om je hartslag te bedaren en weer coherent te laten kloppen. Hoog tijd om eens aandachtig te observeren hoe het met jouw ademhaling gesteld is dus.

Natuurlijke buikademhalingsoefening

Deze buikademhaling helpt je om jouw ademhaling natuurlijk te laten verlopen:

Ga ontspannen zitten of liggen en leg je handen op je buik. Bij een uitademing trek je de buikspieren langzaam uit. Voel met je handen dat je buik iets uitzet. Vervolgens bij een inademing ontspant je buik weer. Onder je handen krimpt je buik. De uitademing is actief en de inademing is passief.

Vermoed je dat sommige van jouw klachten weleens veroorzaakt zouden kunnen worden door een verkeerde ademhaling? Dan is deze oefening echt iets voor jou. Na regelmatig oefenen, wordt je ademhaling op een dag vanzelf (weer) natuurlijk.

Veel liefde!

* bron: Yoga Sutra’s van Patanjali

Auteur:

Emily Mulder geeft les in yoga en meditatie (raja yoga, hatha yin fusion) aan professionals, aan huis
en bij yogastudio’s in Amsterdam. Hiernaast is zij co-founder van de online chakra test: buddhi.app