Skip to content →

Hoe stress ontstaat

Hoe stress ontstaat, en wat je eraan kunt doen

Hoe ontstaat stress? Ellen Langer, Sociaal Psycholoog en Onderzoeker naar Mindfulness bij Harvard University, bracht de essentie hiervan goed onder woorden in een interview dat ze onlangs heeft gegeven. Langer stelt dat stress ontstaat bij de volgende gedachten: Er gaat iets gebeuren waar ik geen controle over heb en/of het wordt verschrikkelijk!

 

stress

 

Je kunt deze gedachten omzeilen en daarmee dus ook de opkomende stress. Bedenk drie tot vijf redenen waarom het wellicht niet verschrikkelijk wordt. Hierna weet je al minder zeker of het wel gaat gebeuren of niet gaat gebeuren. Dat geeft al een beetje opluchting. Bedenk hierna wat de voordelen ervan zijn als de gebeurtenis daadwerkelijk plaats zal vinden. Zo kun je de stress weg laten ebben, aldus Langer.

 

Yogahoudingen tegen stress
Hiernaast kun je stress te lijf gaan door de psoas major spier regelmatig te strekken. Een lange rugspier, die nauw verbonden is met onze fysieke en emotionele gesteldheid. Als deze spier verstijfd is, geeft het continu een signaal af dat er gevaar dreigt. Dit is een uitputtingsslag voor de bijnieren. Het immuunsysteem leidt daaronder met alle gevolgen van dien (The Psoas Book, Liz Koch/higherperspectives.com). Met yogahoudingen als ‘Trikonasana’ en ‘Child’s Pose’ maak en hou je deze belangrijke rugspieren soepel. Als je onrust voelt opkomen, gun jezelf dan een paar minuten de tijd en rol je yogamat uit!

 

trikonasana child's pose

Ademen tegen stress

Een andere manier waarop de effecten van stress verminderd worden, is via de ademhaling. In het filmpje wordt goed uitgelegd wat een goede manier van ademhalen voor je gezondheid kan doen:

Science of Breath from SKY Meditation on Vimeo.

Published in Geen categorie

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *